Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Bilingual Education Programs: One more step on the route to a bilingual Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

formación de docentes
matemáticas
educación bilingüe
educación secundaria
teacher training
mathematics
bilingual education
secondary education

How to Cite

Vargas González, M. F., Noguera Salgado, N., & Maroto Vargas, A. P. (2024). Bilingual Education Programs: One more step on the route to a bilingual Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 24(2), 1–26. https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.57146

Abstract

Since 1994, Costa Rica has been making efforts to improve the knowledge of a second language in primary and secondary school students. Nevertheless, the results have not been as expected. This article aims to study the relevance and need to create education bilingual programs in Costa Rica in disciplines, such as Mathematics. For this purpose, a qualitative approach was used. Documentary review, interviews with experts, and a survey was conducted to potential employers of future graduates. The efforts made by the government to improve bilingual education, both in primary and secondary levels, stand out; however, these have not been sufficient to achieve the desired level of language proficiency in students. Experts agree that there is a need in the country for education professionals with a mastery of the English language in subjects that can potentially be taught in English. Although it is not the only factor, the lack of trained human resources to take on this task has made difficult the appointment of teachers in experimental bilingual schools. That situation has not allowed them to become bilingual schools, and it has even led to the hiring of English teachers to teach mathematics or science.

https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.57146
PDF (Español (España))

References

Barquero, Karla. (11 de septiembre de 2018). MEP solo contratará educadores bilingües, independientemente de asignatura. La República. https://www.larepublica.net/noticia/mep-solo-contratara-educadores-bilingues-independientemente-de-asignatura

Consejo Superior de Educación. (2009). Lineamientos para el desarrollo y regulación de los liceos bilingües públicos de Costa Rica. Secretaría del Consejo Superior de Educación.

Consejo Superior de Educación y Ministerio de Educación Pública. (2021). Política Educativa de Promoción de Idiomas. Hacia una Costa Rica Bilingüe. http://cse.go.cr/sites/default/files/acuerdos/politica_educativa_para_la_promocion_de_idiomas.pdf

Cordero, Monserrat. (17 de marzo 2023). UCR dona al MEP 25 mil pruebas estandarizadas de lenguas extranjeras. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/ucr-dona-al-mep-25-mil-pruebas-estandarizadas-de-lenguas-extranjeras/

Dirección General del Servicio Civil. (2018). Resolución DG-072-2018. https://cidseci.dgsc.go.cr/datos/Resoluci%C3%B3n%20DG-072-2018%20Clases%20bilingues%20y%20especialidad%20ingl%C3%A9s.pdf

Escalante, Cristina., y Masís, Miriam. (2021). Investigación evaluativa del proceso de gestión de los Liceos Experimentales Bilingües y los resultados obtenidos a partir de ellos en la formación integral de los estudiantes. Ministerio de Educación de Costa Rica.

Gobierno de Costa Rica. (2018). Declaración de Apertura de Alianza para el Bilingüismo. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/3109/alianza-bilinguismo

Hernández-Sampieri, Roberto., Fernández Collado, Carlos. y Baptista Lucio, María del Pilar. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.

Honorato, María Jesús. (26 de mayo de 2016). Profesores con formación bilingüe, una necesidad de nuestro sistema educacional. Columnas. https://educacion.udd.cl/noticias/2016/05/profesores-con-formacion-bilingue-una-necesidad-de-nuestro-sistema-educacional/

Mera, Juan. (2021). Problemas y posibles soluciones de la educación bilingüe en España, una propuesta de acción en el aula [Tesis de Grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/47424

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, enseñanza y evaluación. Instituto Cervantes.

Ministerio de Educación Pública. (2021). Costa Rica fortalece su ruta hacia el bilingüismo con Política Educativa de Promoción de Idiomas. https://www.mep.go.cr/noticias/costa-rica-fortalece-su-ruta-hacia-bilingueismo-politica-educativa-promocion-idiomas-0

Mosquera, Ingrid. (30 de noviembre 2017). Enseñanza bilingüe y formación del profesorado: dos caras de la misma moneda. https://www.unir.net/educacion/revista/ensenanza-bilingue-y-formacion-del-profesorado-dos-caras-de-la-misma-moneda/

Pecican, Anca. (2018). Retos del Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Jerarquización de niveles de competencia en lenguas para fines específicos. Synergy, 14(2), 197-211.

Presidencia de la República. (2019). MEP presenta ruta hacia la “Costa Rica bilingüe” [Comunicado de prensa]. https://www.mep.go.cr/noticias/mep-presenta-ruta-%E2%80%9Chacia-costa-rica-bilinguee%E2%80%9D

Programa Costa Rica Multilingüe. (2009). Informe primer año de labores. https://docplayer.es/9781156-Multilingue-informe-1er-ano-de-labores-programa-costa-rica-multilingue-c-o-s-t-a-r-i-c-a-11-marzo-del-2008-al-11-de-marzo-del-2009.html

Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto informe estado de la educación. Servicios Gráficos A. C.

Programa Estado de la Educación. (2021). El Bilingüismo en el preescolar costarricense: logros y desafíos. https://repositorio.conare.ac.cr/bitstream/handle/20.500.12337/8192/Patino_V_Bilinguismo_en_preescolar_costarricense_logros_desaf%c3%ados.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rodríguez, Nancy. y Madrigal, Olman (2020). Metodología para el monitoreo y seguimiento del PLANES: 2021-2025. CONARE – OPES.

Ruiz, Francisco. (27 de enero del 2022). Costa Rica reprueba en inglés: la mayoría de colegiales no supera nivel mínimo definido por el MEP. El Financiero. https://www.elfinancierocr.com/economia-y-politica/costa-rica-reprueba-en-ingles-la-mayoria-de/UEOSUCD7IZADPOCDY3PWZ4I4AE/story/

Unesco. (2014). La Educación plurilingüe: Por qué es importante y cómo hacerla efectiva. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000226554_spa

Universidad de Costa Rica. (2021). Informe de Resultados Pruebas de Dominio Lingüístico (PDL) y Test for English of Young Learners (TEYL). Escuela de Lenguas Modernas. https://cdn.observador.cr/wp-content/uploads/2022/01/Resultados-PDL-y-TEYL-Nota-te%CC%81cnica-para-prensa-1-comprimido.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 María Fernanda Vargas González, Norman Noguera Salgado, Ana Patricia Maroto Vargas

Downloads

Download data is not yet available.