Actualidades en Psicología ISSN Impreso: 0258-6444 ISSN electrónico: 2215-3535

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/oai
Academic and Quality of Life Variables in Mexican University Students
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Quality of life
emotional role
physical function
expectations
goals
Calidad de vida
rol emocional
función física
expectativas
metas

How to Cite

García García, J. A., González Tovar, J. ., & Garza Sánchez, R. I. (2023). Academic and Quality of Life Variables in Mexican University Students. Actualidades En Psicología, 37(135), 29–43. https://doi.org/10.15517/ap.v37i135.49371

Abstract

Objective. To analyze the effect of expectations and goals of academic progress on the dimensions of the quality of life of Mexican university students. Method. The research was quantitative with a cross-sectional, open, observational design with descriptive and predictive scopes. The statistical techniques used were descriptive statistics, correlation coefficient and path analysis with the GLS method. Sampling was non-probabilistic for convenience, with a total of 465 participants. Results. For the resulting explanatory model the variable academic progress goals is a direct predictor of the physical function dimension. And academic expectations of outcome are a predictor of the emotional role and physical function dimensions.

https://doi.org/10.15517/ap.v37i135.49371
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

American Psychological Association. (2002). Código de ética de APA. https://www.apa.org/ethics

Alfonso, S., Deaño, M., Conde, A., Costa, A., Araújo, A., & Almeida, L. (2013). Perfiles de expectativas académicas en alumnos españoles y portugueses de Enseñanza Superior. Revista Galego Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 21(1), 1-12. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12610/RGP_21_2013_art_9.pdf

Alonso, J., Prieto, L., & Anto, J. (2003). La versión española del SF-36 Health Survey (Cuestionario de Salud SF-36): un instrumento para la medida de los resultados clínicos. Medicina Clínica, 104(20), 771-776. https://ginvestigaciontmo.files.wordpress.com/2018/07/sf-36-cuestionario.pdf

Barca-Lozano, A., Montes-Oca-Báez, G., & Moreta, Y. (2019). Motivación, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico: Impacto de metas académicas y atribuciones causales en estudiantes universitarios de educación de la República Dominicana. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 3(1), 19-48. https://doi.org/10.32541/recie.2019.v3i1.pp19-48

Beal, S. J., & Crockett, L. J. (2010). Adolescents’ occupational and educational aspirations and expectations: Links to high school activities and adult educational attainment. Developmental Psychology, 46(1), 258-265. https://doi.org/10.1037/a0017416

Blázquez, J., Chamizo, J., Cano, E., & Gutiérrez, S. (2013). Calidad de vida universitaria: identificación de los principales indicadores de satisfacción estudiantil. Revista de Educación, 32(17), 458-484. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-362-238

Cáceres, F., Parra, L., & Pico, O. (2018). Calidad de vida relacionada con la salud en población general de Bucaramanga, Colombia. Revista de Salud Pública, 20(2), 147-154. https://doi.org/10.15446/rsap.v20n2.43391

Ccaccasto, R., & Chura, R. (2021). Metas académicas y satisfacción académica en los estudiantes del primer semestre de la escuela profesional de educación de la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco-2020 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de San Antonio]. Repertorio Institucional – UNSAAC. https://repositorio.unsaac.edu.pe/handle/20.500.12918/5848

Cassaretto, M., Martínez, P., & Tavera, M. (2020). Aproximación a la salud y bienestar en estudiantes universitarios: importancia de las variables sociodemográficas, académicas y conductuales. Revista de Psicología, 38(2), 499-528. https://doi.org/https://doi.org/10.18800/psico.202002.006

Chau, C., & Vilela, P. (2017). Variables asociadas a la salud física y mental percibida en estudiantes universitarios de Lima. Liberabit. Revista de Psicología, 23(1), 89-102. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.06

Cho, E. Y. N. (2019). A multilevel analysis of life satisfaction among secondary school students: Do school-level factors matter? Children and Youth Services Review, 102, 231-242. https://doi.org/10.1016/J.CHILDYOUTH.2019.05.002

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2da ed.). Lawrence Erlbaum Associates.

Covarrubias-Apablaza, C. G., Acosta-Antognoni, H., & Mendoza-Lira, M. (2019). Relación de autorregulación del aprendizaje y autoeficacia general con las metas académicas de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 12(6), 103-114. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600103

Díaz, S., Martínez, M., & Zapata, A. (2017). Rendimiento académico y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes de odontología. Revista Salud Uninorte, 33(2), 139-151. https://www.redalyc.org/pdf/817/81753189008.pdf

Domínguez-Lara, S. (2017). Magnitud del efecto en análisis de regresión. Interacciones, 3(1), 3-5. https://doi.org/10.24016/2017.v3n1.46

Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191. https://link.springer.com/article/10.3758/BF03193146

Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A. G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41, 1149-1160. https://link.springer.com/article/10.3758/BRM.41.4.1149

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., & Black, W. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.). Prentice Hall.

Holzer, J., Bürger, S., Lüftenegger, M., & Schober, B. (2022). Revealing associations between students’ school-related well-being, achievement goals, and academic achievement. Learning and Individual Differences, 95, 102140. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102140

Inzunza, B., Ortiz, L., Pérez, C., Torres, G., McColl, P., Meyer, A., Matus, O., Bastías, N., & Bustamante, C. (2015). Estructura factorial y confiabilidad del Cuestionario de Satisfacción Académica en estudiantes de Medicina chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 2(40), 73-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6474691

Ketchen, S., & Eisenberg, D. (2018). Mental health and academic attitudes and expectations in university populations: results from the healthy minds study. Journal of Mental Health, 27(3), 205-213. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29265935/

Kline, R. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Gilford Press.

Lara, N., Saldaña, Y., Fernández, N., & Delgadillo, H. (2015). Salud, calidad de vida y entorno universitario en estudiantes mexicanos de una Universidad Pública. Hacia la Promoción de la Salud, 20(2), 102-117. http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v20n2/v20n2a08.pdf

Latorre-Cosculluela, C., Sierra-Sánchez, V., Rivera-Torres, P., & Liesa-Orús, M. (2022). Emotional well-being and social reinforcement as predictors of motivation and academic expectations. International Journal of Educational Research, 115, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102043

Lent, R. (2004). Toward a unifying theoretical and practical perspective on well-being and psychosocial adjustment. Journal of Counseling Psychology, 51, 482-509. https://psycnet.apa.org/record/2004-19093-011

Lent, R. (2005). A social cognitive view of career development and counseling. In S. Brown & R. Lent (Eds.), Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work (2nd ed., pp. 1-722). John Wiley.

Linares, O. L., Maldonado, C. F., Bustamante, L., & Reynoso, K. M. (2020). Salud mental, satisfacción escolar y su relación con el promedio en estudiantes universitarios. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica, 10(20), 194-208. https://www.researchgate.net/publication/344505116_SALUD_MENTAL_SATISFACCION_ESCOLAR_Y_SU_RELACION_CON_EL_PROMEDIO_EN_ESTUDIANTES_UNIVERSITARIOS#fullTextFileContent

López, F. (2016). La Teoría de Metas de Logro como factor de motivación. Un análisis en las clases instrumentales de conservatorio. Revista Electrónica de LEEME, 37, 35-50. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9877

Losada-Puente, L. (2018). Calidad de vida en adolescentes y factores personales influyentes. Revista de Estudios e Investigación En Psicología y Educación, 5(1), 59-67. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.3437

Matos, L., & Lens, W. (2006). La teoría de Orientación a la meta, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de secundaria de Lima. Persona, (9), 11-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=147112814001

Méndez, I., Namihira, D., Moreno, L., & Sosa, C. (1990). El protocolo de investigación: Lineamientos para su elaboración y análisis (2ª ed.). Trillas.

Morales, M., & Chávez, J. (2019). Satisfacción académica en estudiantes de nivel superior: variables escolares y personales asociadas. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 6(12), 1-21. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/198

Moreno, J. E., Chiecher, A., & Paoloni, P. (2019). Los estudiantes universitarios y sus metas académicas: implicancias en el logro y retraso de los estudios. Ciencia, docencia y tecnología, 30(59), 148-173. https://doi.org/10.33255/3059/693

Nájera-Saucedo, J., Salazar-Garza, M. L., Vacío-Muro, M. A., & Morales-Chainé, S. (2020). Evaluación de la autoeficacia, expectativas y metas académicas asociadas al rendimiento escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 435-452. https://doi.org/10.6018/rie.350421

Pérez, E., Medrano, L. A., & Sánchez Rosas, J. (2013). El Path Analysis: conceptos básicos y ejemplos de aplicación. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 5(1), 52-66. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v5.n1.5160

Qiu, Y., Yao, M., Guo, Y., Zhang, X., Zhang, S., Zhang, Y., Huang, Y., & Zhang, L. (2019). Health-Related Quality of Life of medical students in a chinese university: A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(24), 5165. https://doi.org/10.3390/IJERPH16245165

Riveros, F., & Vinaccia, S. (2017). Relación entre variables sociodemográficas, patogénicas y salutogénicas, con la calidad de vida en estudiantes universitarios colombianos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22(3), 229-241. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.3.2017.16330

Sarwar, S., Aleem, A., & Nadeem, M. (2019). Health Related Quality of Life (HRQOL) and its correlation with academic performance of medical students. Pakistan Journal of Medical Sciences, 35(1), 266-270. https://doi.org/10.12669/PJMS.35.1.147

Sánchez, Y., & Verdugo, L. (2016). Desarrollo y validación de la Escala de Expectativas de futuro en la Adolescencia. Anales de Psicología, 32(2), 545-554. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.2.205661

Serinolli, M. I., & Novaretti, M. C. Z. (2017). A cross-sectional study of sociodemographic factors and their influence on quality of life in medical students at Sao Paulo, Brazil. PLOS ONE, 12(7), e0180009. https://doi.org/10.1371/JOURNAL.PONE.0180009

Spivey, C. A., Havrda, D., Stallworth, S., Renfro, C., & Chisholm-Burns, M. A. (2020). Examination of the relationship between health-related quality of life and academic performance among student pharmacists. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 12(11), 1304-1310. https://doi.org/10.1016/J.CPTL.2020.04.032

Terrazas, B., & Almeida, R. (2020). Análisis de los principales indicadores de satisfacción estudiantil en la calidad de vida universitaria en las universidades privadas. Revista Perspectivas, 23(45), 7-23. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332020000100002

World Health Organization. (1995). Study protocol for the World Health Organization project to develop a quality of life assessment instrument (WHOQOL). Quality Life Research, 2(2), 153-159. https://apps.who.int/iris/handle/10665/51179

World Health Organization. (2022). Mental health. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response

Vera-Cala, L. M., Niño García, J. A., Porras Saldarriaga, A. M., Durán Sandoval, J. N., Delgado Chávez, P. A., Caballero Badillo, M. C., & Navarro Rueda, J. P. (2020). Salud mental y deserción en una población universitaria con bajo rendimiento académico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), 137-158. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a8

Vivanco-Vidal, A., Saroli-Araníbar, D., Caycho-Rodríguez, T., Carbajal-León, C., & Noé-Grijalva, M. (2020). Ansiedad por Covid - 19 y salud mental en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 23(2), 197-215. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19241

Zalazar-Jaime, M. F., & Cupani, M. (2018). Adaptación de las escalas de expectativas de resultado, metas de progreso y satisfacción académica en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 105-114. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1675

Ziapour, A., & Kianipour, N. (2018). Health-related Quality of Life among university students: The role of demographic variables. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 12(3), 1-4. https://doi.org/10.7860/JCDR/2018/29161.11258

Zhou, J., Huebner, E. S., & Tian, L. (2020). Longitudinal associations and mechanisms between achievement goals and subjective well-being in school in chinese adolescents. School Mental Health, 12, 353-365. https://doi.org/10.1007/s12310-019-09356-8

Zúñiga, C., Dapueto, J., Müller, H., Kirsten, L., Alid, R., & Ortiz, L. (2009). Evaluación de la calidad de vida en pacientes en hemodiálisis crónica mediante el cuestionario Kidney Disease Quality of Life (KDQOL-36). Revista Médica de Chile, 137(2), 200-207. https://doi.org/10.4067/S0034-98872009000200003

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Jesús Alberto García García, José González Tovar, Rosa Isabel Garza Sánchez

Downloads

Download data is not yet available.