Actualidades en Psicología ISSN Impreso: 0258-6444 ISSN electrónico: 2215-3535

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/oai
Validity and Reliability of the Family Satisfaction Scale in University Students of Lima, Peru
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

Supplementary Files

Autorización de aplicación de la escala (Español (España))

Keywords

Family satisfaction
Circumplex model
Reliability
Factorial analysis
Multigroup analysis
Satisfacción familiar
modelo circumplejo
confiabilidad
análisis factorial
invarianza

How to Cite

Villarreal-Zegarra, D., Copez-Lonzoy, A., Paz-Jesús, A., & Costa-Ball, C. D. (2017). Validity and Reliability of the Family Satisfaction Scale in University Students of Lima, Peru. Actualidades En Psicología, 31(123), 89–98. https://doi.org/10.15517/ap.v31i123.23573

Abstract

The present study is an instrumental research that aims to analyze the psychometric properties of the family satisfaction scale (FSS) in a sample of 607 students from a private university in Lima Metropolitana, aged between 16 and 28 years old. The scale was translated with the inverse method. An exploratory and confirmatory factor analysis was performed, identifying optimal values for a unifactorial solution. The relationship with the family communication variable was analyzed in a positive, direct and moderated effect size. In the analysis of invariance according to sex, it indicated a weak level of invariance. Finally, optimal values of reliability are reported. It is concluded that the FSS presents evidence of validity and reliability, its use being recommended.

https://doi.org/10.15517/ap.v31i123.23573
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

References

Aazami, S., Shamsuddin, K., & Akmal, S. (2015). Malay version of the family satisfaction scale: validity and reliability among malaysian working women. International Journal of Public Health Research, 5(2), 606-612.

Álvarez, Y. S., López, M. V., Mendoza, O. M., & Bravo, G. H. (2013). Relación entre satisfacción con el ambiente familiar y depresión en adolescentes. Psicología y salud, 23(1), 141-148.

Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales en psicología, 29(3), 1038-1059. doi:10.6018/analesps.29.3.178511

Baader, T., Rojas, C., Molina, J. L., Gotelli, M., Alamo, Fierro, C., ... Dittus, P. (2014). Diagnóstico de la prevalencia de trastornos de la salud mental en estudiantes universitarios y los factores de riesgo emocionales asociados. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 52(3), 167-176. doi: 10.4067/S0717- 92272014000300004

Barra, E. (2010). Bienestar psicológico y orientación de rol sexual en estudiantes universitarios. Terapia psicológica, 28(1), 119-125. doi: 10.4067/S0718- 48082010000100011

Becerra-González, C. E., & Reidl, L. M. (2015). Motivación, autoeficacia, estilo atribucional y rendi¬miento escolar de estudiantes de bachillerato. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 79-93.

Berge, J. M., & Socan, G. (2004). The greatest lower bound to the reliability of a test and the hypothesis of unidimensionality. Psychometrika, 69(4), 613-625.

Bernal, A. C. A. L., Arocena, F. A. L., & Ceballos, J. C. M. (2011). Bienestar subjetivo y satisfacción con la vida de familia en adolescentes mexicanos de bachillerato. Psicología Iberoamericana, 19(2), 17-26.

Byrne, B. M. (1994). Structural equation modeling with EQS and EQS/Windows. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Caballero, C., González, O., & Palacio, J. (2015). Relationship between burnout and engagement, with depression, anxiety and academic performance in university students. Revista Salud Uninorte, 31(1), 59-69. doi: 10.14482/sun.30.1.4309

Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological bulletin, 112(1), 155-159.

Copez-Lonzoy, A., Villarreal-Zegarra, D., & Paz-Jesús, Á. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Comunicación Familiar en estudiantes universitarios. Revista Costarricense de Psicología, 35(1), 37-52.

Costa-Ball, D., Tornaría, G., del Luján, M., del Arca, D., Masjuan, N., & Olson, D. H. (2013). Propiedades Psicométricas del FACES IV: Estudio de validez en población uruguaya. Ciencias Psicológicas, 7(2), 119-132.

DeVellis, R. F. (2012). Scale Development, Theory and Applicatons. Los Angeles: SAGE.

Domínguez, S. (2014). ¿Matrices Policóricas/Tetracóricas o Matrices Pearson? Un estudio metodológico. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 6(1), 39-48.

Elosua, P. (2004). Sobre la validez de los tests. Psicothema, 15(2), 315-321.

Elosua, P., & Zumbo, B. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20(4), 896-901.

Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33.

Ferrando, P. J., & Lorenzo-Seva, U. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: algunas consideraciones adicionales. Anales de psicología, 30(3), 1170-1175.

Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating struc¬tural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 28, 39-50.

Hair, J.F.; Anderson, R.E.; Tatham, R.L. y Black, W. (1999). Análisis Multivariante. Madrid: Prentice Hall.

Hambleton, R. K. (1996). Adaptación de tests para su uso en diferentes idiomas y culturas: fuentes de error, posibles soluciones y directrices prácticas. En J. Muñiz (Coor.), Psicometría. Madrid: Universitas.

Hancock, G., & Mueller, R. (2001). Rethinking construct reliability within latent variable systems. Structural equation modeling: Present and future, 195-216.

Hu, L., & Bentler, P. (1998). Fit indices in covariance struc¬ture modeling: Sensivity to underparameterized model misspecification. Psychological Methods, 3(4), 424-453.

Instituto Nacional de Salud Mental. (2008). Base de Datos de instrumentos de evaluación de Salud Mental y Psiquiatría. Anales de Salud Mental, 24(1).

Kline, P. (1986). A handbook oftest construction: Introduction to psychometric design. New York: Methuen.

Koutra, K., Triliva, S., Roumeliotaki, T., Lionis, C., & Vgotzas, A. (2012). Cross cultural adaptation and validation of the greek version of the family adaptabity and cohesion evaluation scales IV package - FACES IV package. Journal of Family Issues, 34(12), 1647-1672. doi: 10.1177/0192513X12462818

Llamas, J. D., & Morgan, M. (2012) . The Importance of Familia for Latina/o College Students: Examining the Role of Familial Support in Intragroup Marginalization. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 18(4), 395- 403. doi: 10.1037 / a0029756

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández- Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El Análisis Factorial Exploratorio de los Ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de psicología, 30(3), 1151-1169. doi: /10.6018/analesps.30.3.199361

Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. (2007). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. University Rovira i Virgili.

Manzano, A., & Zamora, S. (2010). Sistema de ecuaciones estructurales: una herramienta de investigación. México D.F.: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior.

Mardia, K. V. (1970). Measures of multivariate skewnees and kurtosis with applications. Biometrika, 57, 519-530.

Martinis-Mercado, D., Cardozo, S., Abraham, M., González, C., & Sarmiento, R. (2016). Study of desertion causal factors in veterinary sciences stu¬dents. Revista Veterinaria, 27(2), 130-133.

McDonald, R. P. (1999). Test theory: A unified approach. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Mellenbergh, G. (1989). Item bias and item response theory. International Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 24, 49-82.

Meredith, W. (1993). Measurement invariance, fator analysis and factorial invariance. Psychometrika, 58(4), 525-543.

Milfont, T. L., & Fischer, R. (2015). Testing measu¬rement invariance across groups: Applications in cross-cultural research. International Journal of psycho¬logical research, 3(1), 111-130.

Montero, I., & León, O. (2002). Clasificación y des¬cripción de las metodologías de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2(3), 503-508.

Muñiz, J., Elosua, P., & Hambleton, R. (2013). Directrices para la traducción y adaptación de los tests: segunda edición. Psicothema, 25(2), 151-157.

Mushtaq, I., & Nawaz, S. (2012). Factors affecting students’ academic performance. Global Journal of Management and Business Research, 12(9), 17-22.

Olson, D. H. (2000). Circumplex Model of Mari¬tal and Family Systems. Journal of Family Therapy, 22(2), 144-167.

Olson, D. (2011). Faces IV and the circumplex model: Validation study. Journal of marital and family therapy, 37(1). 64-80.

Olson, D., & Gorall, D. (2006). FACES IV & the Circumplex Model. Minnesota: Life Innovations.

Olson, D., Gorall, D., & Tiesel, J. (2006). FACES IV Packa¬ge. Administration Manual. Minnesota: Life Innovations.

Olson, D., & Wilson, L. R. (1982). Family Satisfaction Scale. En D.H. Olson, H.I. McCubbin, H. Barnes, A. Larsen, M. Muxen & M. Wilson (eds.), Family inventories: Inventories used in a national survey of families across the family life cycle, 43-49. St. Paul, MN: University of Minnesota.

Oviedo, H., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572-580.

Pardo, A., & Ruiz, M. (2002). SPSS 11 Guía para el análisis de datos. Madrid: Mc Graw – Hill.

Pérez, E., & Medrano, L. (2010). Análisis Factorial Ex¬ploratorio: Bases Conceptuales y Metodológicas. Re¬vista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 58-66.

Rocha-Sánchez, T., & Díaz-Loving, R. (2005). Cultura de género: La brecha ideológica entre hombres y mujeres. Anales de Psicología, 21(1), 42-49.

Ruiz, M., Pardo, A., & San Martín, R. (2010). Modelos de Ecuaciones Estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45.

Turliuc, M. N., & Buliga, D. (2014). Work-Family Conflict and Job and Family Satisfaction. The Mediating Role of Cognitions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159, 105-109. doi: 10.1016/j. sbspro.2014.12.338

Widaman, K. F., & Reise, S. P. (1997). Exploring the measurement invariance of psychological instruments: Applications in the substance use domain. En K. Bryant, M. Windle, & S. West, The science of prevention: Methodological advances from alcohol and substance abuse research. (pp. 281-324). Los Angeles: American Psychological Association.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.