Actualidades en Psicología ISSN Impreso: 0258-6444 ISSN electrónico: 2215-3535

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/oai
Reliability Analysis Diagnostic Mathematics Test at the National University of Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Confiabilidad
Análisis de Rasch
Matemática
Reliability
Rasch Analysis
Mathematics
Diagnosis

How to Cite

Zamora Araya, J. A. (2015). Reliability Analysis Diagnostic Mathematics Test at the National University of Costa Rica. Actualidades En Psicología, 29(119), 153–165. https://doi.org/10.15517/ap.v29i119.18693

Abstract

The goal of this study is to show how the implementation of the theory of item response, particularly the Rasch model has improved the reliability indices math test diagnosis at the National University of Costa Rica, from an alpha of 0.51 in 2010 to one of 0, 78 in 2012. The psychometric analysis allowed providing recommendation regarding the construction of the test which resulted in better indicators and preparation of items to measure the different levels of skill that is the fundamental purpose of a diagnostic test.
https://doi.org/10.15517/ap.v29i119.18693
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

References

Aragón, L.E. (Diciembre, 2004). Fundamentos psicométricos en la evaluación psicológica. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 7 (4). Recuperado de http://www.ojs.unam.mx/index.php/repi/article/view/21668

Arginay, J. C. (2006). Técnicas psicométricas. Cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8. Recuperado de http://dspace.uces.edu.ar:8180/dspace/handle/123456789/765

Bond, T:G., & Fox, C.M. (2001). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. New Jersey, USA: Lawrence Erlbaum Associates, Publisher.

Celina, H., & Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34 (4). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/806/80634409.pdf

Choppin, B. (1983). The Rasch model for item analysis. Recuperado de http://www.cse.ucla.edu/products/reports/r219.pdf

Jiménez, K. (2010). Validación de la prueba de diagnóstico de conocimientos y destrezas en matemáticas del estudiante al ingresar a la universidad de la escuela de matemática de la UCR. (Tesis de maestría, Universidad de Costa Rica).

Jornet, J.M., & Suárez, J.M. (1996). Pruebas estandarizadas y evaluación del rendimiento: Usos y características métricas. Revista de Investigación Educativa, 14 (2). Recuperado de http://www.uv.es/gem/archivos/RIE14.PDF

Kcuno, R. (08 de Junio de 2010). Examen de diagnóstico en matemática pretende mejorar rendimiento académico. Acontecer. Recuperado de http://web.uned.ac.cr/acontecer/index.php/a-diario/tecnologia/104-examen-diagnostico-de-matematicas-pretendemejorar-rendimiento-academico.html.

Montero, E. (2000). La teoría de respuesta a los ítems: una moderna alternativa para el análisis psicométrico de instrumentos de medición. Revista de Matemática: Teoría y Aplicaciones, 7(1-2). Recuperado de http://revista.emate.ucr.ac.cr/index.php/revista/article/viewFile/101/92

Muñiz, J et al. (1997). Psicometría. Madrid, España: Universitas.

Muñiz, J., & Hambleton, R. (1992). Medio siglo de teoría de respuesta a los ítems. Anuario de Psicología, 52. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/64681/88708

Nunnally, J., & Bernstein, I. (1995). Teoría psicométrica. México, D.F: McGraW-Hill.

Prieto G., & Delgado A. R. (2003). Análisis de un test mediante el modelo de Rasch Psicothema, 15(1). Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/1029.pdf Universidad de Oviedo. Oviedo, España

Prieto, G., Velasco, A.D., Arias, R., Anido, M., Nuñez, A. N., & Có, P. (2007). Análisis de la dificultad de un banco de ítems de visualización espacial. Difficulty analysis in a spatial visualization item bank . Ciencias Psicológicas, 1 (1). Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cpsi/v1n1/v1n1a07.pdf

Ramírez, G., & Barquero, J.A. (marzo, 2011). Análisis de las pruebas de diagnóstico en matemática del instituto tecnológico de Costa Rica. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 11(2). Recuperado de http://www.tec-digital.itcr.ac.cr/revistamatematica/ARTICULOS_V11_N2_2011/GRAMIREZJBARQUERO_V11N2_2011/GR_JB__V11N2_2011.pdf

UCR (2011). Examen de diagnóstico. Recuperado de http://diagnostico.emate.ucr.ac.cr

Wright, B.D., & Stone, M.H. (1998). Diseño de mejores pruebas utilizando la técnica de Rasch. México: CENEVAL.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.