Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe ISSN Impreso: 1659-0139 ISSN electrónico: 1659-4940

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/intercambio/oai
Guiding Function of the Teacher: An Experience in Bribri Indigenous Territory, Canton of Talamanca (Costa Rica) During 2019-2020
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Audio de resumen (Español (España))

Keywords

Social interaction skills
intercultural education
inclusive education
guiding role
teacher training
Habilidades de interacción social
educación intercultural
educación inclusiva
rol orientador
formación de docentes
Competências de interação social
educação intercultural
educação inclusiva
papel orientador
formação de professores

How to Cite

Jiménez Espinoza, E., Deliyore Vega, M. R., & Morales Trejos, C. (2022). Guiding Function of the Teacher: An Experience in Bribri Indigenous Territory, Canton of Talamanca (Costa Rica) During 2019-2020. Cuadernos Inter.c.a.Mbio Sobre Centroamérica Y El Caribe, 19(2), e50899. https://doi.org/10.15517/c.a.v19i2.50899

Abstract

The results of an action research are presented, as part of the extension project ED-3430: "Facilitating learning opportunities with cultural relevance in indigenous communities" specifically in Bribri territory, canton of Talamanca during the year 2019-2020. The purpose of the research was to promote the professional updating of teachers in formal education institutions in indigenous territories. A qualitative method was used through two information collection instruments, prioritizing the topics to be addressed in the training in the axis "guiding role of the teacher", a participatory observation and a written survey. The topics chosen by the faculty deal with the promotion of personal development and social skills in students. The population participating in the updating process was 15 indigenous teachers and 10 non-indigenous teachers. As achievements is to favor the development of skills for the guiding function of the teacher with the student body, considering assertive communication, conflict resolution and positive self-assessment. The topics addressed in the professional updating projects covered principles of inclusive education and intercultural pedagogy.

https://doi.org/10.15517/c.a..v19i2.50899
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguado Teresa, Gil Inés y Melero, Héctor. (2018). Espacios y prácticas de participación ciudadana. Propuestas educativas desde una mirada intercultural. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 24(2), 1-21. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/916/91664471003/html/

Brenes, Jislein; Herrera, Yusdany; Méndez, Freddy; Morales, Carol y Rodríguez, Ingrid. (2019). Intervención desde orientación para el reconocimiento de la diversidad: Consideraciones interculturales en el espacio escolar. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 1-30. doi: http://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35707

Castanyer, Olga. (2008). La asertividad. Expresión de una sana autoestima. España: Desclée de Brouwer.

De Benito, María Patrocinio; Casado, María Luisa; Francia, María del Valle; Peinado, Lorenza y Rodríguez, María Isabel. (1998). Las Habilidades Sociales en el Currículo. Recuperado de https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/habilidades_sociales_curriculo_mec.pdf

De La Fuente, María. (2014). Las Habilidades Sociales en Educación Infantil. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/5886/1/TFG-B.548.pdf

Díaz, Carmita y Pinto, María de Lourdes. (2017). Vulnerabilidad educativa: Un estudio desde el paradigma socio crítica. Revista Praxis educativa, 21(1), 46-54.

Echeita, Gerardo y Ainscow, Mel. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12(2011), 26-46. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/661330

Elliot, Jhon. (2010). La investigación-acción en educación. Madrid, España: Ediciones Morata.

Expósito, Jorge. (2016). El Profesor como Orientador. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/309411115_El_profesor_como_orientador

Flores, Nidia y Ramos, Ileana. (2013). Enseñando habilidades sociales en el aula. México: Puentes para crecer. UNAM, Facultad de Psicología. Recuperado de http://www.psicologia.unam.mx/documentos/pdf/publicaciones/Ensenando_habilidades_sociales_en_el_aula_Flores_Monanez_y_Ramos_Prado.pdf

García, Ana. (2013). La Educación Emocional, el Autoconcepto, la Autoestima y su Importancia en la Infancia. España: Universidad Complutense de Madrid.

García, Sara y Maza, Sara. (2015). Resolución Pacífica de Conflictos. Recuperado de https://www.academia.edu/45432794/Gu%C3%ADa_duIN_Resoluci%C3%B3n_pac%C3%ADfica_de_conflictos_Gu%C3%ADa_de_recursos_y_experiencias_pr%C3%A1cticas_para_educadores_as

Gil, Daniel y Vilches, Amparo. (2012). El trabajo cooperativo en el aula. Una estrategia considerada imprescindible pero infrautilizada. Revista Aula de Innovación Educativa, 208, 41-46.

Guevara, Federico. (2011). Cronología básica de los pueblos indígenas de Costa Rica: desde los inicios del siglo XVI hasta el año 2000. San José, Costa Rica: Siwä Pakö.

Hernández Roberto, Fernández Carlos y Baptista, Pilar. (2014). Metodología de la investigación. México. McGraw-Hill / Interamericana Editores.

Ianni, Carol. (2018). Formación Docente y Rol de Orientador: Una Experiencia Pedagógica Transformadora desde la Investigación y la Reflexión para la Comprensión Humana. Santa Ana de Coro, Venezuela: KOINONIA.

Irato, Elvia. (2015). La Formación del estudiante de Docencia en el área de Orientación: Una urgente necesidad. Revista Universitaria de Investigación, 16(1), 103-119.

Mata, Alejandrina. (2011). Una visión integradora de la Educación Continua. Conferencia inaugural. RECLA, XVI encuentro internacional. Universidad de Costa Rica. Ciudad Rodrigo Facio, San José, Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública. (2019). Lineamientos de Educación Intercultural. San José, Costa Rica: Departamento de Educación Intercultural.

Ministerio de Educación Pública. (2021). Orientaciones para el abordaje integral de la población vulnerable y las personas en riesgo de exclusión educativa. San José, Costa Rica. Recuperado de https://www.mep.go.cr/sites/default/files/Orientacion-Abordaje-Integral-Poblacion-Vulnerable-Riesgo-Exclusion-Educativa.pdf

Monjas, María Inés. (2011). Programa de Enseñanza de Habilidades de Interacción Social (PEHIS) para niños/as y adolescentes. Madrid: General Pardiñas.

Ortega, Pedro. (2013). La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación intercultural. Revista Española de Pedagogía, 256, 401-442.

Parra, Keila. (2011). El Docente de Aula: perspectivas y demandas en tiempos de reformas educativas. Revista de Investigación, 72(35), 51-64.

Pérez, Miguel Ángel y Redondo, Marta. (2006). Procesos de Valoración y Emoción: Características, Desarrollo, Clasificación y Estado Actual. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 22(9), 1-47.

Roca, Elia. (2014). Cómo mejorar tus habilidades sociales. España, Valencia: ACDE.

Rodríguez, Gregorio; Gil, Javier y García, Eduardo. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga, España: Ediciones Aljibe.

Rodríguez, Lourdes. (2009). Rol Orientador del Docente en un Contexto Educativo Intercultural. Caso: Escuela Básica Intercultural Bilingüe del estado Amazonas. Revista Informe de Investigaciones Educativas, 23(2), 17-36.

Rosales, José; Caparrós, Bernarda; Molina, Isabel y Delgado, Salvador. (2013). Habilidades Sociales. Madrid, España: McGraw Hill-Interamericana de España.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2022 Erika Jiménez Espinoza, María Rocío Deliyore Vega, Carol Morales Trejos

Downloads

Download data is not yet available.