Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
¿Yo tenía o yo tuve? La influencia del aspecto léxico-semántico en la adquisición el sistema de tiempo y aspecto en el español, como lengua extranjera
PDF

Palabras clave

Hipótesis del Aspecto
Andersen
morfologia
distribución de la morfologia verbal
categorías léxico-semánticas

Cómo citar

Hasbún Hasbún, L. (2015). ¿Yo tenía o yo tuve? La influencia del aspecto léxico-semántico en la adquisición el sistema de tiempo y aspecto en el español, como lengua extranjera. Revista De Filología Y Lingüística De La Universidad De Costa Rica, 26(1), 197–210. https://doi.org/10.15517/rfl.v26i1.20954

Resumen

El presente estudio analiza la Hipótesis del Aspecto, (Andersen 1986, 1991) la cual predice que en las etapas iniciales de la adquisición de una lengua, el uso de la morfologia que marca el tiempo y el aspecto es fuertemente influenciado por el aspecto léxico-semántico. Ochenta hablantes nativos del inglés que estudiaban español como lengua extranjera participaron en una prueba escrita donde los sujetos contaban un segmento de una película. El estudio examinó la distribución de la morfologia verbal (perfectiva e imperfectiva) en las cuatro categorías léxico-semánticas y en cuatro niveles de competencia lingüística. Los resultados indican que hay una asociación muy fuerte entre la morfología perfectiva y los verbos de consecución y de cumplimiento y entre la morfologia imperfectiva y los verbos estativos. Contrario a lo que dice la hipótesis, esta asociación se hizo más fuerte a medida que aumentaba el nivel de competencia.

https://doi.org/10.15517/rfl.v26i1.20954
PDF

Citas

Andersen, R, W. 1986' "El desarrollo de la morfología verbal en el español como segundo idioma". En: J. M. Meisel (ed.), 115-138.

"Models, processes, principles and strategies: Second language acquisition inside and outside the classroom." En: B. Vanpatten & J. F. Lee (eds.), 45-68.

"Developmental sequences: The emergence of aspect marking in second language acquisition." En: c. A. Ferguson & T. Huebner (eds.), 305-24.

"Four operating principles and input distribution as explanations for underdeveloped and mature morphological systems.;' En: K. Hyltenstam & A. Vigorb (eds.), 309-39.

Andersen' R' w' y Shirai, Y. 1994. "Discourse motivations for some cognitive acquisition prin-ciples." SS1_4 16, 133-56.

Antinucci, F y Miller, R. 1976. "How children talk about what happened.,, Journal of Child Language 3, 169-99.

Bardovi-Harlig. K. 1992."T.he relationship of form and meaning: A cross-sectional study of tense and aspect in the interlanguage of learners of English as a second language”,Applied Psycholinguistic s 13, 253-78.

“A narrative perspective on the development of tense and aspect”, studies in second Language Acquisition 17, 263-91.

Bardovi-Harlig, K. y Bofman, T. 1989. 'Attainment of syntactic and morphological accuracy by advanced language learners." Studies in Secoid Language Acquisition 11, 17-34.

Bardovi-Harlig, K. y Reynolds, D.W 1995. "The role of lexical aspect in the acquisition of tense and aspect.,' TESOL Quarterly 29,107-31.

Bardovi-Harlig, K. y Bergstrom, A. 1996. "Acquisition of tense and aspect in second language and foreign language learning: Learner narratives in ESL and FFL." The Canadian Modern Language Review 52,308-29.

Bello, A. 1928. Gramática de la lengua castellana destinada al uso de los americanos: Edición crítica de Ramón Trujillo. Santa Cruz de Tenerife: Litografía A. Romero.

Bergström, A. 1995. The expression of past temporal reference by English-speaking learners of French. Disertación doctoral no publicada, The Pennsylvania State University.

Bickerton, D. 1975. Dynamics of a Creole System. Cambridge: Cambridge University Press.

Roots of Language. Ann Arbor: Karoma Publishers.

Bloom, L., Lifter, K. y J. Hafitz. 1980. "semantics of verbs and the development of verb inflection in child language." language 56,386-412.

Bolinger, D. 1963. Reference and inference: Inceptiveness in the Spanish preterite. Hispania 46,129-35.

Bronckart, J.P.y H. Sinclair. 1973. "Time, tense and aspect." Cognition 2, 107-30.

Bull, W. 1960.Time, tense and the verb. Berkeley: University of California press.

Spanish for teachers. New York: The Ronald press Co.

Chaston, J. M. 1987. Aspect choice in preterit and imperfect usage in the speech of Mexican-American college students in Texas: A sociolinguistic approach. Disertación doctoral no publicada, The University of Texas at Austin.

Clements, J. A. 1985. Verbal classification and verb class change in Spanish. Disertación doctoral no publicada, University of Washington.

Comrie, B. 1976. Aspect. New York: Cambridge University press.

Tense. New York: Cambridge University press.

De Mello, G. 1989. "Some observations on Spanish verbal aspect." Hispanic Linguistics 3,123-9.

Eckman F.R., L. H. Bell, & D. Nelson (eds.). 1984. Universals of second language acquisilion.

Rowley, Massachusetts: Newbury House.

Economides, P. J. 1985. The expression of tense and aspect in the English interlanguage of a Vietnamese child. Tesis de maestríaa no publicada, UCLA.

Fenwick, S. 1980. Verbal aspect: Its form and function in contemporary Spanish.. Disertación doctoral no publicada, The University of Iowa.

Ferguson, C. A. & T. Huebner (eds.). 1991. Second language acquisition and linguistic theories. Amsterdam: John Benjamins.

García, E. y Putte, F. C. M. 1988. "The value of contrast: Contrasting the value of strategies”, IRAL 26,263-81.

Gili Gaya, s. 1961. Curso superior de sintaxis española. Barcelona: vox.

Estudios del lenguaje infantil. Barcelona: Bibliograph, S. A.

Givón, T. 1982. "Tense-aspect-modality: The creole prototype and beyond”, En: p. Hopper (ed.), 115-63.

Guitart, J. M. 1978. 'Aspects of Spanish aspect: A new look at the preterit/imperfect distinction." En: M. Sufler (ed.), 132-68

Hasbún, L. 1995. The role of lexical aspect in the acquisition of the tense/aspect system in L2 Spanish. Disertación doctoral no publicada, Indiana University.

Hopper. P. (ed.) 1982. Tense-Aspect: Between Semantics and Pragmatics. Amsterdam: John Benjamins.

Hyltenstam, K. & A. Vigorb (eds.). 1993. Progression and regression in language. Cambridge: Cambridge University press.

Kumpf, L. 1984. "Temporal systems and universality in interlanguage: A case study”, En: F. R. Eckman, L. H. Bell, & D. Nelson (eds.), 132-43.

Luján, M. 1981. "The spanish copulas as aspectual indicators”, Lingua 54,165-210.

Lunn, P. 1985. "The aspectual lens." Hispanic Linguistics 2,49-61.

Meisel, J. M. (ed.). 1986. Adquisici1n de renguaje. Frankfurt: vervuert.

Moure, T. 1991. "El contenido aspectual telicidad en las cláusulas biactanciales del español”. Verba, 18, 353-74.

Nixon, N. 1986. Tense/aspect in the English interlanguage of a native Mandarin speaker. Tesis de maestría no publicada, UCLA.

Ozete, o. 1988. "Focusing on the preterite and imperfect”, Hispania 71,687-91.

Ramsay, V. 1990. Developmental stages in the acquisition of the perfective and the imperfective aspects by classroom L2 learners of Spanish. Disertación doctoral no publicada, University of Oregon.

Ramsey, M. L. 1967. A textbook of modern Spanish. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Reyes, G. 1990a. "Tiempo, modo, aspecto e intertextualidad." Revista Española de Lingüística 20, l7-53.

b. "Valores estilísticos del imperfecto." Revista de Filología Española 70, 45 10.

Robison, E. 1990. "The primacy of aspect: Aspectual marking in English interlanguage." Studies in Second Language Acquisition 12,315-30.

Rodríguez Espineira, M.J. 1990. "Clases de Aktionsart y predicaciones habituales en español." Verba 17, 171-210.

Rojo, G. 1988. "Temporalidad y aspecto en el verbo español." Lingüística Española Actual 10, 195-216.

Rothstein, G. 1985. The expression of temporality in the English interlanguage of a native Hebrew speaker. Tesis de maestría no publicada, UCLA.

Russinovich Sold, Y. 1990. "Valores aspectuales en el español." Hispanic Linguistics 4, 57-86.

Sánchez, V. 1981. "Un problema de semántica: neutralización presente/pasado en castellano". Studii si Cercetari Lingvistice 32,613-20.

Smith, C. 199I. The parameter of aspecl. Boston: Kluwer Academic Publishers.

Sufler, M. (ed.). 1978. Contemporary studies in Romance linguistics. Washington D.C.: Georgetown University Press.

VanPatten, B. & J. F. Lee (eds.). 1990. Second language acquisition/Foreign language learning. Clevedon: Multilingual Matters.

Vendler, Z. 1967 . "Verbs and time." En: Z. Vendler (ed.), 97 -121.

Vendler, Z. (ed.).1967. Linguistics and philosophy. New York: Cornell University Press.

Comentarios

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.