Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
The use of English articles by a group of EFL learners
PDF

Palabras clave

articles
acquisition
errors
interference
English as a foreign language
artículos
adquisición
errores
interferencia
inglés como lengua extranjera

Cómo citar

Hasbún Hasbún, L. (2012). The use of English articles by a group of EFL learners. Revista De Filología Y Lingüística De La Universidad De Costa Rica, 35(2), 177–189. https://doi.org/10.15517/rfl.v35i2.1171

Resumen

Este estudio analiza la producción escrita de un grupo de estudiantes de inglés como lengua extranjera con el fin de determinar los errores en que incurren en lo que respecta al uso de los artículos de la lengua inglesa. Los resultados muestran que el tipo más común de error en todos los niveles tiende a ser el uso excesivo de los artículos. Esto sucedió en seis de los ocho grupos estudiados. Este tipo representa entre el 40.0 y el 58.82% de los errores. Se postula que al menos en parte esto se debe a interferencia de la lengua materna. Hay evidencia de que este uso excesivo tiende a disminuir a medida que los estudiantes mejoran su competencia lingüística.
https://doi.org/10.15517/rfl.v35i2.1171
PDF

Citas

Celce-Murcia, Marianne and Diane Larsen-Freeman. 1999. The grammar book: An ESL/EFL teacher`s reference. Second edition. Boston: Heinle & Heinle.

Doughty, Catherine and Jessica Williams. 1998. Focus on form in classroom second language acquisition. New York: Cambridge University Press.

Doughty, Catherine and Jessica Williams. 1998. “Pedagogical choices in focus on form.” In Doughty and Williams (eds.) 197-261.

Dulay, Heidi, Marina Burt and Stephen Krashen. 1982. Language two. Nueva York: Oxford University Press.

Flores Mora, Berta, Vilma Alfaro Murillo and Marco Flores Mora. 2002. Basic English syntax. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Fotos, Sandra and Hossein Nassaji. (Eds.). 2007. Form-focused instruction and teacher education: Studies in honour of Rod Ellis. Oxford: Oxford University Press.

Fotos, Sandra and Eli Hinkel. 2007. “Form-focused instruction and output for second language writing gains.” In Fotos and Hossein (eds.) 131-143.

Frodesen, Jan and Janet Eyring. 2003. Grammar dimensions 4a. Cambridge: Heinle & Heinle.

García Mayo, María del Pilar. 2008. “The acquisition of four nongeneric uses of the article the by Spanish EFL learners.” System 36: 550-565.

Goto Butler, Yuko. 2002. Second language learners’ theories on the use of English articles. An analysis of the metalinguistic knowledge used by Japanese students in acquiring the article system. Studies in Second Language Acquisition. 24: 451: 480.

Hasbún, Leyla. 2007. “Fossilization and acquisition: A study of learner language.” Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica. 33 (1): 113-129.

Hasbún, Leyla. 2009. “Teacher and learner perceptions of language-learning problem areas.” Revista de Lenguas Modernas. 10: 443-462.

Hawkins, John A. 1978. Definiteness and indefiniteness: A study in reference and grammaticality prediction. London: Croom Helm.

Leech, Geoffrey and Jan Svartvik. 1975. A communicative grammar of English. Essex: Longman.

Liu, Dilin and Johanna Gleason. 2002. “Acquisition of the article the by nonnative speakers of English.” Studies in Second Language Acquisition, 24 (1): 1-26.

Master, Peter. 1990. “Teaching the English articles as a binary system.” TESOL Quarterly, 24 (3): 461-478.

Master, Peter. 1994. “Effect of instruction on learning the English article system.” In Terence Odlin (ed.), 229-252.

Master, Peter. 2002. “Information structure and English article pedagogy.” System, 30: 331-348.

Nattinger, James and Jeanette DeCarrico. 1992. Lexical phrases and language teaching. New York: Oxford University Press.

Odlin, Terence (ed.) 1994. Perspectives on pedagogical grammar. New York: Cambridge University Press.

Pica, Teresa. 2007. “Time, teachers, and tasks in focus on form instruction.” In Fotos, Sandra &, Hossein Nassaji. (Eds.), 161-175.

Schmitt, Norbert. 2002. Vocabulary in language teaching. New York: Cambridge University Press.

Swan, Michael and Bernard Smith. 1987. Lerner English: A teacher’s guide to interference and other problems. New York: Cambridge University Press.

Yule, George. 1998. Explaining English grammar. New York: Oxford University Press.

Comentarios

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.