Abstract
Introduction: Based on the book Curaduría de Latinoamérica: 20 entrevistas a quienes cambiaron el arte contemporáneo (2018) by Juan José Santos, the formation of a Latin American curatorial field from a critical perspective is narrated. Objective: To identify layers of hegemony that make up curating during the 1990s and the early 2000s, between processes of globalization, multiculturalism, and postcolonialism. Methods: Contributions from queer studies are adopted, specifically from Judith Butler and Sarah Ahmed, to pay attention to the power dynamics that go through the attempts to close discourses. For this, I worked with fragments of interviews from Santos’s book. Conclusions: The importance of carrying out a historiography of curatoring was observed, thinking of it not as something that defines the subjects, nor as an exclusive field of action, but as a platform for agency and intervention concatenated with other aesthetic tools and social experiences within and out of art.
References
Acevedo, A., Blandino, B., Cazali, R., Cuevas Molina, R., Fernández, R., Fumero, P., García Romano, P., Guardián, G., Huezo Mixco, M., Kauffman, M., Medina, C., Molina, R., Perera Díaz, I., Pérez-Ratton, V., Rochna, S., Samos, A., Toledo, A., Vélez, H., & Ybarra-Frausto., T. (2001). Temas Centrales. Primer simposio centroamericano de prácticas artísticas posibilidades curatoriales contemporáneas. TEOR/éTica y Fundación GATE.
Ahmed, S. (2006). Orientations: Toward a Queer Phenomenology. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 12(4), 543-574. https://www.muse.jhu.edu/article/202832
Altesor, S. (s. f.). Teoría del Arte Latinoamericano. Funcionlenguaje. https://funcionlenguaje.com/index.php/es/sala-de-lectura/noticias/627-teoria-del-arte-latinoamericano.html
Barragán, P. (2020). From Roman Feria to Global Art Fair, From Olympia Festival to Neo-Liberal Biennial: On the ‘Biennialization’ of Art Fairs and the ‘Fairization’ of Biennials. Artpulse Editions. https://pacobarraganart.com/wp-content/uploads/2021/09/Art-Fairs-and-Biennials-Look-into-the-Book-.pdf
Biller, G. (1995). Latin American Women Artists: 1915-1995. Milwaukee Museum of Art.
Bishop, C. (2007). What is a curator? Monoskop. https://monoskop.org/images/e/e1/Bishop_Claire_2007_What_Is_a_Curator.pdf
Bryan-Wilson, J. (2003). A Curriculum for Institucional Critique, or the Profesionalisation of Conceptual Art. En J. Ekeberg (Ed.), New Institutionalism (pp. 89-109). Institute of Contemporary Art. https://arthistory.berkeley.edu/wp-content/uploads/2020/04/jbwinstitutionalcrit.pdf
Butler, J. (1993). Bodies that Matter: On The Discursive Limits of “Sex”. Routledge.
Camnitzer, L. (2008). Didácticas de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano. Casa Editorial HUM.
Cerón, C., & Gama, X. (2023). Lo curatorial desde el sur. Instituto Distrital de las Artes-Idartes.
Cervetto, R., & López, M. L. (2016). Agítese antes de usar: desplazamientos educativos, sociales y artísticos en América Latina. MALBA.
Dunia, L. (2019). Nieves Acedo sobre la profesionalización de la práctica curatorial. Artishock. https://artishockrevista.com/2019/11/11/nieves-acedo-master-curatorial-navarra/
Fernández, E. (2020). Prácticas emergentes, espacio curatorial y emplazamiento sur. El Ornitorrinco Tachado. Revista de Artes Visuales, (12), 1-14. https://doi.org/10.36677/eot.v0i12.14957
Garay Basualdo, E. (2020). El siglo XXI: la curaduría como el boom del momento y los libros específicos. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño Y Comunicación, (119), 47-73. https://doi.org/10.18682/cdc.vi119.4293
Heinich, N. (2017). El Paradigma del Arte Contemporáneo: Estructuras de una Revolución Artística. Casimiro.
Hernández Hernández, P. (2012). Imagen-Palabra. Lugar, sujecion y mirada en las artes visuales centroamericanas. Vervuert, TEOR/éTica y Editorial Arlekín.
Medina, C. (2010). Sur, Sur, Sur, Sur / South, South, South, South. Patronato de Arte Contemporáneo A.C.
Morsch, C., & Seefranz. (2016). Fuera del cantinho. Arte y educación en la 24 Bienal de Sao Paulo (1998). En R. Cervetto, & M. López (Eds.), Agítese antes de usar: Desplazamientos educativos, sociales y artísticos en América Latina (pp. 45-62). MALBA. https://www.academia.edu/43309766/Agi_tese_antes_de_usar_Desplazamientos_educativos_sociales_y_art%C3%ADsticos_en_Am%C3%A9rica_Latina
Mosquera, G. (1999). Robando del pastel global globalización diferencia y apropiación cultural. En J. Jiménez, & F. Castro, Horizontes del arte latinoamericano (pp. 57-67). Editorial Tecnos. https://dokumen.tips/documents/29330830-mosquera-gerardo-robando-del-pastel-global-globalizacion-diferencia.html
Mosquera, G., Weiss, R., & Ponce de León, C. (Eds.). (1992). Ante América. Biblioteca Luis Ángel Arango del Banco de la República.
Museo de Arte y Diseño Contemporáneo. (1996). Mesótica II / Centroamérica re-generación. https://www.madc.cr/es/expo/mesotica-ii-centroamerica-re-generacion
Ontiveros Valdés, C. (2020). Biennials Around the World: Present and Future. Art Collection. https://artcollection.io/blog/biennials-around-the-world-present-and-future#:~:text=Nowadays%2C%20there%20are%20biennials%20all,%2C%20Africa%2C%20or%20South%20Asia.
O’Neill, P. (2007). The Curatorial Turn: From Practice to Discourse. En J. Rugg, & M. Sedgwick (Eds.), Issues in Curating Contemporary Art and Performance (pp. 240-260). Intelect Books. https://www.academia.edu/10967044/4_Curatorial_Turn
Pérez-Ratton, V. (2012). ¿Qué región? Apuntando hacia un Estrecho dudoso. En H. Acuña, A. Ortiz, & D. Ratton-Perez (Eds.), Virginia Pérez-Ratton: Travesía por un estrecho dudoso. TEOR/eTica. https://issuu.com/teoretica/docs/pub_2012_travesia
Ponce de León, C., & Valencia, N. (2018). Carolina Ponce de León, de adversidad vivimos. Terremoto. https://terremoto.mx/revista/carolina-ponce-de-leon-of-the-adversity-we-live/
Ramírez, C. (1999). Contexturas: Lo global a partir de lo local. En J. Jiménez, & F. Castro, Horizontes del arte latinoamericano (pp. 69-82). Tecnos.
Reszler, A. (1973). La estética anarquista. Fondo de Cultura Económica.
Rivera Cusicanqui, S. (2012). Experiencias de montaje creativo: de la historia oral a la imagen en movimiento ¿Quién escribe la historia oral? Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (120), 14-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16057414004
Santos, J. J. (2018). Curaduría de Latinoamérica, 20 entrevistas a quienes cambiaron el arte contemporáneo. Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo.
Ulrich, H. (2009). Foreword. En C. Thea, T. Micchelli, & H. Ulrich (Eds.), On Curating: Interviews with Ten International Curators (pp. 4-5). D.A.P./Distributed Art Publishers, Inc.
Varas, P., & Godoy, F. (2021). Tramas y murmullos en las historias de las exposiciones de arte latinoamericano. Revista 180, (48), 8-17. http://dx.doi.org/10.32995/
Villena Fiengo, S. (2019). La internacionalización del arte contemporáneo costarricense. Centroamericana, 29(1), 117-206. https://www.academia.edu/41170829/La_internacionalizaci%C3%B3n_del_arte_contempor%C3%A1neo_costarricense
Vindas Solano, S. (2021). Hacer exportable a Centroamérica: activación de circuitos artísticos internacionales y su impacto en la consolidación de los museos de arte moderno y sus colecciones en Guatemala y Costa Rica, 1950-1996. [Tesis doctoral, Universidad de Costa Rica]. Kerwá Repositorio. https://www.kerwa.ucr.ac.cr/han
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Sofia Villena Araya