Abstract
Introduction. The aim of this paper is to present the results of the research project No. 421-B2-A19 compared to the theoretical, social and methodological potential in the final works of the Masters Degree in Gynecological, Obstetric and Perinatal Nursing. The research component in an area of nursing, whose goal is to prepare professional clinical nurses about using research diligently.
Method. Documentary research was applied as a variant of scientific research whose main objective is the analysis of different phenomena using very precise techniques of existing documentation, which directly or indirectly provide the information. 37 applied research projects, 22 in the qualitative approach and 15 in quantitative approach, from 2003 thru 2011. Each job was applied by using a critical analysis built from CASpe recomendations. We constructed a matrix for assessing documents of the quantitative approach (Critical Appraisal Skills Programme Spanish). For critical analysis of the final work of qualitative research, a matrix was also constructed using aspects of CAT (Critically Appraised Topic): EBCP (Evidence-Based Clinical Practice).
Result. The final graduation work proved not prevailing in change or improvement of professional practice in terms of improving the quality of care given to people. They have only been relevant for a large group of postgraduate students. There is little clarity, in general, of the methodological aspects of both research approaches: qualitative and quantitative.
Conclusion. Research Master Degree in Gynecologic, Obstetric and Perinatal nursing does not provide a substantive nursing knowledge, which leads to poor disciplinary development Final papers appear to be only a graduation requirement, which does not contribute to the improvement of Gynecologic, Obstetric and Perinatal nursing practices based on researchReferences
American Association of Colleges of Nursing (1996). The essential of master’s education for advance practice nursing. Washington, D.C: AACN.
Arellano J. (1990). Elementos de la Investigación a través de su informe. San Jose: EUNED.
Barnsteiner, J. (2011). Workplace abuse in nursing: Policy strategies. In D. Mason, J. Leavitt, M. Chafee (Eds.), Policy & politics in nursing and health care (6th Ed.). (428-434). St. Louis, MO: Elsevier Saunders.
Bonilla, L. (s.f.) La línea de investigación. Papel de trabajo para el investigador novel. Recuperado de: www.monografías.com/trabajos17/linea-de-investigación/linea-de-investigacion.html
Calvo, M. (2006). Objetivos de la Divulgación Científica. Recuperado de http://www.manuelcalvohernando.es/articulo.php?id=66
Colás, P. (1997). La investigacion en la práctica. Revista de Investigacion educativa, 15 (2) 119-142.
CONARE (2001). Dictamen sobre la propuesta de creación de la maestría en Enfermería Ginecológica, Obstétrica y Perinatal de la Universidad de Costa Rica. Universidad de Costa Rica.
Consejo Nacional de Rectores Oficina de Planificación de la Educación Superior (2001) Dictamen sobre la propuesta de creación de la maestría en Enfermería Ginecológica, Obstétrica y Perinatal en la Universidad de Costa Rica. OPES-23/2001.
Denzin, N. y Lincoln, Y. (1994) Handbook of qualitative research. Londres: Sage
Emanuel, E. (1999). ¿Qué hace que la investigación clínica sea ética? Siete requisitos éticos. Pellegrino Filho A, Macklin R. Investigación en sujetos humanos: experiencia internacional. Santiago de Chile: Programa Regional de Bioética OPS/OMS, 39.
Escalante, E. (2009) Aproximación cualitativa a las experiencias de los alumnos de posgrado. Revista Académica 37, 8-31.
Fain, J. (2004). Reading, Understanding, and Applying Nursing research. Massachusetts: F. A. Davis Company.
Fawcett, J., Garity, J. (2009). Evaluating research for evidence-based nursing practice. Phyladelphia: F.A. Davis Company.
Maestría Ginecológica, Obstétrica y Perinatal (2013). Folleto de la Maestría Ginecológica, Obstétrica y Perinatal Sistema de Estudios de Posgrado. Universidad de Costa Rica.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México D.F.: Editorial Mc Graw Hill.
Rebolledo, C. (s. f.) El Análisis en investigación cualitativa. Organización y Reducción de la información. Facultad de Educación y Humanidades. Universidad del Bío Bío. Chile
Rodríguez, G., Gil, J., García, E. (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Granada: Ediciones Aljibe.
Truisi, M. (2011). Cuidar e investigar: desafíos metodológicos en enfermería. Texto and Contexto Enfermagem, 20(1), 175.
Triviño, Z., Sanhueza, O. (2005). Paradigmas de investigación en enfermería. Ciencia y enfermería, 11(1), 17-24.
Vargas, Z. (2009) La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación 33 (1), 155-165.
Vásquez, M. (2011). Cuidar e Investigar: Desafíos metodológicos en Enfermería. Texto Contexto Enfermagen, Jan-Mar, 20(1), 175-183.
Villegas, C. (2011). La maestría en Trabajo social y la investigación: Análisis de la producción de conocimiento a partir de los trabajos finales de graduación. Reflexiones 90 (2), 89-100